Nyt fra videnskabens verden

Søvnproblemer kan kureres med camping

Søvnproblemer kan kureres med camping

Mange af os sidder foran skærmen til lige før sengetid – og ofte længe efter. Det kan forskyde døgnrytmen og medføre helbredsproblemer. Der er dog en simpel måde at komme tilbage på sporet: camping.

Døgnrytmeforskydelse er farlig for helbredet

En forskydning af døgnrytmen gør det ikke blot sværere at komme ud af sengen om morgen.

Camping under stjernerne
Foto: Bhanu TadinadaCreative Commons.

“Det moderne samfunds sene døgnrytme og sengetid er forbundet med dårlig ydeevne og sundhedsmæssige konsekvenser som døsighed og ulykker, reduceret effektivitet på arbejde og i skole, misbrugsproblemer, humørsvingninger, diabetes og fedme,” siger Kenneth Wright fra University of Colorado Boulder, som står bag en ny undersøgelse af sollysets betydning for vores døgnrytme. “Vores resultater viser, at livet i vores moderne omgivelser medvirker til døgnrytmeforskydelse uanset sæson, og at en weekends camping hurtigt nulstiller vores indre ur.”

Forskerne har ved tidligere eksperimenter påvist, at mere tid tilbragt udendørs i solen kan afhjælpe søvnproblemer ved at rykke døgnrytmen tilbage i det rette spor.

I en ny undersøgelse ønskede forskerne at teste om denne effekt også gælder i vinterhalvåret, hvor der ikke er ligeså mange lyse timer udenfor. Derfor bad man en gruppe testpersoner tage på en fem-dages vintercampingtur uden nogen form for lys eller mobiler.

Efterfølgende viste det sig, at testpersonernes hormondøgnrytme, målt på stigning af melatonin-niveauet i kroppen, efter campingturen var skruet blevet mere end 2,5 timer tilbage. Testpersonernes søvnrytme var tilsvarende blevet nulstillet, så de gik i seng tidligere.

Tag på camping i weekenden

Det er måske ikke så overraskende, at mennesket ligesom andre dyr (og planter) påvirkes af lys. Det vil dog nok være overraskende for mange, at der som camping-eksperimentet viser, ikke skal ret meget til for at genoprette en sund døgnrytme.

“Hvis man ønsker at gå en time tidligere i seng, så kan en weekend brugt på camping være den helt rette ting,” siger Wright. Han anbefaler, at man generelt forsøger at opholde sig i mere sollys i løbet af dagen og mindske mængden af kunstig belysning om aftenen.

Kilde: Current Biology, Stothard and McHill et al.: “Circadian Entrainment to the Natural Light-Dark Cycle across Seasons and the Weekend

Topfoto: Dan Maus, Public domain.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *